Doorgaan naar hoofdcontent

Woordenlijsten bij methodes met behulp van Cambridge Dictionary +Plus

Naast leesboeken verkopen wij ook heel veel methodes voor Engels als een tweede taal. Wij zijn gespecialiseerd in methodes van Engelse uitgevers. Helaas is er bij die methodes regelmatig geen woordenlijst beschikbaar in het Nederlands. Hoe kan je hier nou op inspelen en zelf (samen met de leerlingen) een goede woordenlijst samenstellen?

Woordenlijsten zijn en hele goede manier om leerlingen te helpen bij de uitbreiding van de woordenschat. Met behulp van de Cambridge Dictionary +Plus Teacher Toolkit is het mogelijk om de woordenlijst aan te passen, te personaliseren en te prioriseren om de kennis van het Engels bij leerlingen te verbeteren.

Woordenlijsten zijn niet alleen handig bij zelfstudie, maar kunnen ook naast elke methode worden gebruikt. In dit blog zullen wij een paar manieren bespreken hoe je woordenlijsten kan gebruiken om leerlingen meer zelfvertrouwen te geven bij het opbouwen van vocabulaire.

Mijn geschiedenis
Toen ik nog voor de klas stond werkte ik vaak met methodes die Nederlandse woordenlijsten beschikbaar hadden achterin het boek. Mijn grootste bezwaar van die woordenlijsten was dat er regelmatig woorden in stonden die leerlingen vrijwel nooit in een gewoon gesprek zouden gebruiken. Daarnaast waren het wel erg veel woorden die leerlingen per hoofdstuk moesten leren, en omdat er al een woordenlijst beschikbaar was begrepen veel leerlingen niet waarom het maken van eigen woordenlijsten van groot belang kon zijn. Zo'n persoonlijke woordenlijst was namelijk op basis van je eigen niveau en woordenschat samengesteld en daarin kon worden gedifferentieerd welke woorden van belang waren. Bij bijlessen en remedial teaching was het best mogelijk om dieper in te gaan op de persoonlijke woordenlijsten en het belang ervan te vertellen, maar helaas kwam de boodschap in een klas van 30 leerlingen minder over. Hoewel ik denk dat het leren van de taal veel makkelijker zou gaan met eigen woordenlijsten was het natuurlijk ook moeilijk om individuele woordenlijsten te toetsen. De woorden uit de kant en klare woordenlijst konden makkelijk getoetst worden in een schriftelijke overhoring of een proefwerk.

Cambridge Dictionary
De laatste keer dat ik voor de klas stond is alweer enkele jaren geleden en veel apps en websites die nu beschikbaar zijn, waren toen veel minder beschikbaar. Een voorbeeld van zo'n website is die van Cambridge Dictionary. Op deze website is het mogelijk voor docenten en leerlingen om een eigen account aan te maken en woordenlijsten samen te stellen. Natuurlijk is het wel noodzakelijk om met de leerlingen eerst goed door te nemen wat woordenlijsten zijn, hoe deze gebruikt kunnen worden en hoe een eigen woordenlijst samen te stellen.
Zodra de leerlingen een account hebben, maak dan wat tijd vrij om de woordenlijsten op de site te bekijken. Bespreek deze ook met de leerlingen. Wil je liever een eigen account voor de hele klas aanmaken, dan kan dit ook door de inloggegevens te delen.

Het zal daarna niet lang duren voordat de leerlingen de Create word list mogelijkheid ontdekken. Een manier om dit te introduceren en voorkennis bij een les te activeren is:

  • Geef de leerlingen een onderwerp waarover je les gaat geven. Denk bijvoorbeeld aan dieren, kleuren, natuur, en meer.
  • Vraag de leerlingen om een woordenlijst te maken van 20 woorden waarvan zij verwachten dat deze bij dit onderwerp gebruikt zullen worden in de les.
  • Vraag leerlingen de woordenlijsten te delen en te bespreken met klasgenoten.
Deze opdracht is een goede manier om een nieuw thema/onderwerp te introduceren. Indien je ervoor kiest om met een woordenlijst voor de gehele klas te werken, dan zou je leerlingen kunnen uitdagen om een woordenlijst te maken met woorden die ze al weten voordat ze aan de slag gaan met het onderwerp.
Natuurlijk hebben veel woorden meer dan een definitie. Wanneer leerlingen een eigen woordenlijst maken is het de bedoeling dat ze de meest accurate betekenis zoeken bij het woorden. Dit alleen al is een belangrijke vaardigheid bij het leren van een taal. Bij het woord tablet is dit goed te zien. Cambridge Dictionary 'tablet' definition Cambridge Dictionary add to word list icon De eerste definitie van dit woord is 'a small, solid piece of medicine'. Dit kan natuurlijk correct zijn, maar als het onderwerp technologie is, dan is dat vermoedelijk niet de juiste definitie.
Leerlingen moeten op de website proberen de juiste definitie te vinden 'a small, flat computer that is controlled by touching the screen or by using a special pen’ en deze toevoegen aan de woordenlijst met behulp van de Add knop.
Een andere wijze om met de hele klas een woordenlijst op te bouwen is het starten van een nieuwe woordenlijst aan het begin van elk onderwerp en leerlingen vragen hierop aan te vullen tijdens de lessen. Hierdoor nemen ze controle over hun eigen leerproces en dragen ze bij aan die van anderen.

Tijdens het leren

Cambridge Dictionary word list quiz Een woordenlijst is een heel erg goede manier om persoonlijk leren te stimuleren. Het is heel gebruikelijk voor leerlingen om moeite te hebben met het onthouden en begrijpen vocabulaire. Woordenlijsten zijn een hele goede manier om bij te houden welke woorden voor de leerling moeilijk zijn. Vraag leerlingen om een woordenlijst te maken genaamd My Words. Vraag leerlingen woorden aan deze lijst toe te voegen zodra ze merken dat ze moeite hebben met een bepaald woord. Het aanleren van nieuwe vocabulaire heeft te maken met hoe vaak de leerling met het woord werkt en tegenkomt (exposure). Door ze een lijst te geven met woorden waarmee de leerling moeite heeft, vergeten zij niet welke woorden problemen geven. Deze woordenlijst zou ook onderdeel kunnen zijn van een Quiz om te kijken welke woorden de leerlingen nog niet eigen heeft gemaakt. Dit kan met begulp met de Quiz functionaliteit op de website.
Tijdens het behandelen van een onderwerp zullen er woordenlijsten worden gemaakt die andere docenten en leerlingen kunnen helpen bij het leren in de toekomst. Binnen de website van Cambridge Dictionary +Plus is het ook mogelijk om woordenlijsten te delen via bijvoorbeeld Facebook of Twitter.

Aan het einde van het thema
Als je bijna aan het einde van een thema bent, dan kunnen woordenlijsten van belang zijn om te beoordelen of leerlingen ervoor klaar zijn om verder te gaan. Om te beginnen mogen de leerlingen hun eigen woorden herhalen en bekijken welke woorden nog erg moeilijk voor ze zijn. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld een toetsje met woorden bedenken voor elkaar. Door deze opdracht krijgen leerlingen de woorden nogmaals onder ogen en dit is juist een zeer belangrijk onderdeel bij het aanleren van nieuwe woordenschat.
Een andere mogelijkheid is om een woordenlijst met 50 woorden te maken die geleerd zijn tijdens het onderwerp. Geef hierover een overhoring, of geef de leerlingen een opdracht om de vocabulaire te gebruiken in een verhaal of dialoog dat zij maken waarbij zij bijvoorbeeld minimaal 25 woorden moeten gebruiken. Eventueel kunnen de leerlingen vervolgens het dialoog of het verhaal voor de klas voordragen om te laten zien wat zij hebben geleerd.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden hoe je een digitaal hulpmiddel zoals Cambridge Dictionary Plus kunt inzetten in de les. Natuurlijk kan je ook kiezen voor het maken van woordenlijsten op de analoge manier in een schrift en met het gebruik van een woordenboek.
Natuurlijk is het werken met een woordenlijst uit een methode prima, maar omdat het bij het aanleren van vocabulaire nu juist gaat om het woorden regelmatig gebruiken zijn bovenstaande oefeningen ook heel erg geschikt om te doen als aanvulling op de methode. Het maken van een eigen woordenlijst is dan ondergeschikt.

Dit blog is geïnspireerd op een blog van Will Rixon dat is gepubliceerd door Cambridge University Press.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Jungle the Bungle - Het avontuur van de Zwaartekracht

Het nieuwe jaar ben ik goed begonnen door veel te lezen. Sommige boeken zijn heel makkelijk te lezen en andere boeken hebben wat meer tijd nodig. Omdat wij (juist) lezen om te bepalen voor welk niveau de boeken die wij verkopen geschikt zijn, zijn er ook titels bij dit ik heel snel uit heb. Die boeken zijn vaak voor het basisonderwijs geschikt. Zo ook de titel Jungle the Bungle - Het avontuur van de zwaartekracht.  Het boekje is al even uit (2017) en is al langere tijd via onze webshop beschikbaar. Omdat ik het verzoek kreeg om ook de app van Jungle the Bungle eens uit te proberen heb ik meteen ook het boekje erbij gepakt om te lezen. Het boekje bevat het verhaal in twee talen, namelijk in het Nederlands en in het Engels.  Het is duidelijk dat dit boekje zich op het eerste gezicht meer richt op ouders dan op leraren. Het boekje begint met een uitleg over het belang van lezen in zowel het Engels als het Nederlands (altijd goed). Daarna volgt het verhaal van Amigo, Fanti, Monito...

Recensie Catch Your Death

  Niveau:                       B2 Aantal pagina's:    384 Auteur:                     Ravena Guron Genre:                        Young Adult Thriller           Een jonge vrouw strandt in een sneeuwstorm dicht bij een enorm landgoed. Ze belt aan voor hulp en mag binnen wachten op beter weer. Een tweede vrouw komt een pakje bezorgen en kan ook niet verder. De derde hoofdpersoon in dit verhaal werkt als tijdelijke kracht in de keuken. ’s Avonds staat een diner gepland voor de steenrijke eigenares van het landgoed, haar man, een politicus die op sluwe wijze aan geld probeert te komen, hun dochter en haar vriendje en een neef. Tijdens het diner wordt de gastvrouw vergiftigd en de drie vrouwen gaan op zoek naar de dader. Halverwege het boek blijkt dat ...

Recensie The Owl and the Lost Boy

  Owl and the Lost Boy Niveau:                       B1/B2 Aantal pagina's:    288 Auteur:                      Amy Wilson  Genre:                        Childrens' Fiction      Owl en haar vriendin Mallory gaan op zoek naar hun vriend Alberic. Hij is de zoon van de Earl of October, de personificatie van de herfst. De zomer is intens heet en er lijkt geen einde aan te komen. Misschien kan Alberic ontdekken waarom zijn vader Lady Midday, de zomer, niet komt aflossen. Owl hoopt ook haar vader Jack Frost die de macht heeft over de winter weer eens te zien. Dankzij hun vaders hebben ook Owl and Alberic magische krachten en met behulp van de slimme Mallory hopen ze de Earl of October te vinden. De roman komt wat langzaam op gang, maar als het driet...