Het is heel belangrijk om het lezen te introduceren bij jonge kinderen, maar hoe doe je dat nou precies?
Daarnaast hadden wij heel veel voelboeken. Dit zijn boeken waarin het verhaal minder interessant is voor ouders, maar die wel door heel jonge kinderen zelf kunnen worden gebruikt. De kinderen voelen verschillende structuren. Deze boeken doorlezen met je kind kan door de plaatjes aan te wijzen en de woorden te noemen.
Wij wonen aan een park en ik zit regelmatig bij onze voordeur als mijn dochter buiten aan het spelen is. Vaak zit ik daar met een boek, of een tijdschrift en met een kopje thee of een wijntje (afhankelijk van het tijdstip). Ik vind dat even heerlijk genieten.
Toen onze dochter deze week vlak voor het naar bed gaan nog even buiten wilde spelen vond ik dat prima, het is immers vakantie, en ik besloot om even de nieuwe prentenboeken die ik voor haar had gekocht door te bladeren. Een van deze prentenboeken (De Tuinman van de Nacht) leek mij heel erg leuk en ik besloot die even verder door te bladeren. Als snel kwamen ook de buurjongens vragen wat ik aan het doen was. Uiteindelijk ben ik begonnen om het verhaal van De Tuinman van de Nacht voor te lezen, met publiek!
Het introduceren van lezen is met een paar kleine tips best goed te doen. Nu groeit mijn kind op in de buurt van een boekenwinkel en heeft ze een interesse in boeken, dit komt ook omdat wij boeken verkopen die aansluiten bij haar belevingswereld. En daar is dan direct de eerste tip:
Tip 1: Zorg dat het boek aansluit bij je kind en voor ruime keuze aan boeken
Wij zijn bij onze dochter begonnen met het voorlezen van boeken toen zij net geboren was. Natuurlijk kan ze dan nog niet duidelijk maken welke verhalen ze leuk vindt en dat is ook nog niet het belangrijkste, kies een verhaal dat je zelf ook leuk vind en dat aansluit op jonge kinderen. Denk aan gedichten of rijmpjes van Annie M.G. Smidt, Woezel en Pip verhalen, Nijntje en nog veel meer.
Tip 2: Hoe meer je praat met en leest voor je kind, des te sneller zal deze gaan praten
Als je kijkt naar de ontwikkeling van het kind is de beste leeftijd om te starten met het voorlezen en aanbieden van boeken bij baby's tussen de 3 en 6 maanden oud. Het kind zal in die periode verschillende kleuren leren te zien en zich kunnen focussen op een object zoals een knuffel of een spiegel. Het boek Een Huis voor Harry wordt geleverd met een vingerpop om het verhaal levendig te maken.
Zodra je met jouw nieuwe baby een ritme hebt gevonden, is het een goed idee om lezen een onderdeel te maken van dit ritme. Hierdoor heb je elke dag een leesmoment. Bij ons is dit voor het naar bed gaan, maar het kan natuurlijk ook na het ontbijt, bij het wakker worden, na de lunch, enz...
Tip 3: Maak lezen een vast onderdeel van het dagritme
Wij hebben het lezen altijd in de slaapkamer van onze dochter gedaan. Maar wellicht dat je de mogelijkheid hebt om hier een mooie plek voor in te richten. Als dat kan, leg dan lekkere kussens neer zodat je comfortabel kan zitten en zorg ervoor dat je kind ook bij de boeken kan zodra deze kan kruipen. Ze zullen de boekenkast snel ontdekken. De board books zijn overigens ook vaak geschikt voor babyhandjes.
Als kinderen wat ouder worden, dan hebben ze vaak ook een eigen mening en willen ze graag hun favoriete verhaal telkens opnieuw horen. Het herhalen van verhalen kan helpen om kinderen zelfverzekerde lezers te laten worden. Zo heb ik tot vervelens toe het verhaal over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft voorgelezen.
Tip 4: Herhaal verhalen regelmatig om kinderen zelfverzekerde lezers te laten worden
Mocht je kind het verhaal zelf al invullen en vragen om een bepaald deel van het boek, ga daar dan rustig in mee en laat je kind het verhaal in zijn/haar eigen taal vertellen. Toen mijn dochter het prentenboek van De Kleine Walvis voor het eerst in haar handen kreeg, vertelde zij ons het verhaal aan de hand van de platen in haar eigen woorden. Dit is natuurlijk een hele goede manier om bezig te zijn met taal!
Tip 5: Vertel een verhaal aan de hand van de plaatjes, hierdoor gaan kinderen zelf nadenken over het verhaal.
Ik vraag regelmatig aan mijn dochter tijdens het lezen: hoe denk jij dat het verhaal verder gaat? Ik krijg dan vaak een zeer origineel antwoord! Vraag het eens aan je eigen kind tijdens het lezen of tijdens het kijken van een filmpje.
Voor kinderen tussen de twee en vier jaar is het aan te raden om voldoende boeken beschikbaar te hebben met verschillende onderwerpen. Kies een paar onderwerpen die al bekend zijn zoals bijvoorbeeld een huis, park of wellicht op het kinderdagverblijf. Kies ook een paar nieuwe onderwerpen zoals de maan!
Vaak zijn boeken met interactiviteit heel populair bij jonge kinderen. Denk aan boeken met flapjes waaronder een beest zit verscholen... behalve dat deze de interesse wekken van het jonge kind, zijn deze flapjes ook goed voor het ontwikkelen van de fijne motoriek.
Probeer met een kind tussen de twee en de vier ook eens te kijken of je voorafgaande aan het lezen van het boek wellicht kunt raden waar het boek over gaat. Kijk terug op de ideeën na het lezen van het boek. Hadden jullie het goed geraden?
Bij kinderen vanaf vier jaar, zij zullen zelf boeken gaan ontdekken en samen met jou de geschreven taal gaan onderzoeken. Lees samen met jouw kind een favoriet boek en kijk of er al simpele woorden aangewezen kunnen worden.
Top tip! Geniet zelf van het lezen van een boekje zo af en toe. Als je zelf regelmatig leest, dan geef je het beste voorbeeld!
Reacties
Een reactie posten