Op ons kantoor krijgen wij dagelijks nieuwe readers en leesmaterialen te zien. Vaak is het nieuwe materiaal voornamelijk geschikt voor de bovenbouw van het VO. Nieuwe readers zijn er namelijk minder vaak. Wij vonden het dus super leuk om de nieuwe materialen van ELI binnen te krijgen. Naast hele leuke talenspellen, die wij nu op voorraad hebben, hebben zij ook mooie readers. Deze waren al in de aanbieding als boek van de maand!
Mij viel voornamelijk de titel Loving London op. Met zijn kleurrijke opmaak en duidelijke informatie, een must have voor elke school die een project doet met leerlingen over Londen. Meteen kreeg ik een paar lesideeën die ik graag met jullie wil delen!
In het kader van cultuuronderwijs over Engels sprekende landen is het namelijk heel leuk om een project te doen van drie of vier lessen waarbij leerlingen op een ouderwetse manier op zoek gaan naar informatie over dat land. Dus niet met de telefoon en het internet erbij, maar gewoon vanuit een boek.
Bepaal eerst of je de leerlingen individueel, in tweetallen of in groepjes van maximaal vier personen wilt laten werken. Hierop kan je namelijk het lesmateriaal aanpassen.
Bepaal vervolgens welke steden of landen je wilt aanbieden aan de leerlingen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld:
- Londen
- New York
- Ierland
- Canada
- Verenigde Staten
- Engeland
- Wales
- Schotland
- Australië
Bedenk daarna wat je van de leerling verwacht. Wil je dat de leerling iets over de geschiedenis kan vertellen? Of heb je liever dat een aantal monumenten en attracties bekend mogen worden verondersteld bij de leerlingen? Wil je dat de leerling een hotel kan boeken? Of wellicht heb je liever dat de leerling een goede routebeschrijving kan geven van punt A naar punt B.
Op basis van jouw verwachtingen maak je de opdracht.
Bepaal vervolgens hoe je de leerlingen het eindproduct wilt laten presenteren. Ik ben persoonlijk een groot fan van vlogs en videoproducten. Dit heeft meerdere redenen. Om te beginnen past een vlog of videoproduct goed bij de belevingswereld van de leerling, daarnaast kan je meteen goed aandacht besteden aan mondelinge vaardigheden zonder dat dit veel extra tijd kost in de les. Een filmpje hoeft niet heel erg lang te zijn, om toch een goed beeld te krijgen van de capaciteiten van de leerling.
Leuk is het ook als de leerlingen een telefoongesprek naspelen (boeken van een hotelkamer) of een routebeschrijving geven. Ik vind het werken in groepen bij een video opdracht altijd wel belangrijk.
Wil je liever een traditioneler eindproduct, dan kan dat bijvoorbeeld door middel van een presentatie, een poster/collage, een verslag, enz.... de mogelijkheden zijn eindeloos.
Laat de leerlingen vervolgens aan de hand van een spel het onderwerp dat zij gaan behandelen uitzoeken. Er zijn leuke spellen over culture beschikbaar! Kijk hiervoor eens op onze webshop. De Roundtrip spellen van Eli zijn hiervoor bijvoorbeeld heel geschikt.
Nadat de leerlingen een onderwerp hebben gekozen, gaan ze informatie opzoeken vanuit boeken. Hierdoor leren de leerlingen vaardigheden die te maken hebben met het verkrijgen van informatie uit boeken (ook woordenboeken), en zullen ze meer stof aangeboden krijgen dan ze nodig hebben. Overigens zullen leerlingen die materiaal echt moeten opzoeken/onderzoeken de stof beter onthouden. Ze zijn immers actief aan het leren. Wat voor een boekjes moet je dan beschikbaar hebben?
Denk hierbij aan de Reader Loving London van ELI, maar ook The USA van Oxford Factfiles, Australia and New Zealand van Oxford Factfiles, Wild Australia van Cambridge University Press, Ireland van Oxford Factfiles, Enjoy New York van Eli, New York van Pearson of verzamelboeken zoals The Big Book of the UK. Als je in groepen werkt, dan is het verstandig om meerdere exemplaren per boekje aan te schaffen. Zorg in ieder geval voor voldoende materiaal! Gebruik je liever een map met leuke artikelen, dan kan dit natuurlijk ook. De magazines van ELI zijn daarbij een leuk uitgangspunt.
Geniet vervolgens met de leerlingen van de eindproducten die zijn ontwikkeld. Geef leerlingen daarbij naast de opdracht ook wat meer vrijheid om zelf tot een invulling te komen. Een voorbeeld van een opdracht zou kunnen zijn:
- Kies een plaats uit een Engelssprekend land waarover jij meer zou willen vertellen.
- Maak hiervan een vlog. In het vlog moeten in ieder geval de volgende onderdelen aanwezig zijn:
- Introductie, waarom heb je voor deze plaats gekozen?
- Wat maakt deze plaats bijzonder?
- Kies een gebeurtenis uit de geschiedenis waar je meer over gaat vertellen.
- Welke bezienswaardigheden zijn er in jouw plaats?
- Beschrijf minimaal één bezienswaardigheid.
- Waarom heb je deze bezienswaardigheid gekozen?
- Optioneel (wel via internet): kies een hotel in de buurt van de gekozen bezienswaardigheid. Maak een sketch waarin je een hotelkamer boekt voor twee nachten en drie personen. Er zijn alleen geen driepersoonskamers in het hotel. Welke oplossing vinden jullie?
- Optioneel: maak een sketch met een routebeschrijving naar jouw bezienswaardigheid vanuit een dichtbij gelegen hotel.
- Welke bezienswaardigheid zou jij graag bezoeken? Waarom? Kan je er meer over vertellen?
- Afsluiting en vragen
Geef voor de vlog vervolgens geen cijfer, maar laat deze beoordelen door medeleerlingen!
Mocht je zelf inspiratie hebben voor een cultureles, of mocht je vragen hebben, laat dan rustig een reactie achter!
Reacties
Een reactie posten