Doorgaan naar hoofdcontent

Opinie: leesvaardigheid daalt onverwacht snel

Ja.. en dan zit je 's avonds rustig het nieuws te kijken en krijg je van meerdere kanten een nieuwsartikel doorgestuurd. Het gaat over het leesonderwijs en het feit dat dit in Nederland zo achteruit is gegaan. En niet een beetje, maar opeens is een op de drie 15-jarigen op dit moment onvoldoende geletterd om zich te redden in onze maatschappij. Een op de drie, dat is 10 leerlingen in de meeste klassen. 

De ontwikkeling is niet nieuw. In 2019 werd er al diverse keren in de media aandacht besteed aan het feit dat leesvaardigheid en leesplezier waren afgenomen. Ook hebben er al diverse berichten de media bereikt over leraren die (te) weinig lezen tijdens de opleiding, en ook afhaken als ze daadwerkelijk voor de klas staan. Het enthousiasme voor lezen is ook thuis nauwelijks meer te vinden. Hoeveel ouders lezen hun kinderen vanaf baby nog regelmatig voor, ook als ze ondertussen 7 of 8 jaar zijn?  

Natuurlijk zijn er in de afgelopen decennia ontzettend veel afleidingen bij gekomen voor kinderen (en ouders en leraren) die als veel leuker worden ervaren. Wij zijn in deze tijd kennelijk op zoek naar snel vermaak. Een serie kijken op een streaming platform geeft immers een goede beleving, en het heeft niet de lange aanloop van een boek nodig. Je zit meteen in het verhaal. En de krant? Die is nu digitaal. Wij snellen de koppen en kijken het filmpje en zijn dan afdoende op de hoogte van de problematiek in de wereld. Wanneer heb jij voor het laatst een echt boek gelezen?

Wij zijn collectief de familie Wurmhout geworden (Matilda), wij verbeteren onze hersenen niet door veel te lezen (Pride and Prejudice) en halen onze inspiratie voor boeken van BookTok en YouTube. Onze kinderen krijgen boeken van de Zoete Zusjes, Dog Man en Rutger, Thomas en Paco. Daar is niets mis mee als je ze inzet voor het lezen voor de leuk, maar het zijn wel lichtgewichten. In boeken mag diepgang zitten, mag je meegevoerd worden naar andere landen en situaties en als je voldoende leest, ben je niet alleen in staat om jezelf te redden in deze maatschappij maar ben je ook nog een leuker mens (lijkt bewezen te zijn…). 

Maar, waar schaf je dan aan? Hiervoor zijn er boekwinkels! Misschien ken je er al wel eentje, omdat je daar je Staatslot koopt, of geld opneemt. Misschien haal je er zelfs aan het begin van het schooljaar een schrift. Men is blij om je te zien en zal je graag meer vertellen over de prachtige verhalen die in hun winkel liggen. In een boekwinkel ben je nooit alleen, je bent omringd door auteurs die hun verhaal vertellen. De boekhandelaar weet er alles van.. 

Een andere optie is de bibliotheek. De bibliotheken hebben naast boeken echter ook veel meer taken. Je kunt er terecht voor bijvoorbeeld hulp bij het invullen van de belastingpapieren (digitale overheid), taallessen, hulp bij het zoeken van werk, en hulp bij gebruik van de computer. Dit zijn vaak wettelijke taken die de bibliotheek moet uitvoeren. Ja, en dan is er ook nog de taak om leesboeken uit te lenen…. 

Met alle macht zullen we moeten proberen om kinderen enthousiast aan het lezen te krijgen. Het is noodzakelijk om te voorkomen dat deze straks onvoldoende mee kunnen komen in onze samenleving. Er zal bij hen een achterstand ontstaan op gebied van kennis. Daarnaast: werkinstructies worden niet begrepen, formulieren worden terzijde gelegd en ondertitels kunnen zo snel niet worden gevolgd. Met het groter worden van de groep mensen die niet mee kan komen, zal ook de kansenongelijkheid toenemen.

Hopelijk kunnen wij er nu nog iets aan doen: Ouders, wat is er mooier dan samen met je kind een boek lezen en daarover van gedachten te wisselen. Een prachtig prentenboek als ze klein zijn, een serieus verhaal zodra ze dat aankunnen. Om samen het absurde, het spannende, of juist menselijke te kunnen bespreken. En ook om even dat rustmoment te pakken aan het einde van de dag om samen tot rust te komen voor het slapen gaan. 

En leraar: is het niet prachtig als de leerlingen aan je lippen hangen en willen weten hoe een verhaal verder gaat? Dat je samen met ze op zoek kunt gaan naar de betekenis van sommige teksten, en hoe boeken bij iedereen een eigen interpretatie kunnen hebben. Dat je in het geheugen gegrift staat van leerlingen omdat je ze hebt laten kennismaken met een nooit te vergeten verhaal? 

Alleen zijn daar wel de beleidsmakers en budgethouders voor nodig. Mag er in het onderwijs meer tijd komen voor het goed leren lezen? Mag hiervoor tijd en geld vrijgemaakt worden? Mag er minder prestatiedruk en minder digitaal leren? Kan er een standaard budget worden gereserveerd (geoormerkt) voor de aanschaf van leesboeken? Binnen scholen zal er vaak eerst worden bezuinigd op leesboeken, de schoolbibliotheken komen er daardoor ook vaak bekaaid vanaf. En mogen de bibliotheken wellicht ook gewoon voldoende subsidie krijgen om hun oorspronkelijke taken goed te kunnen uitvoeren?

Misschien valt er dan nog iets te redden....

Reacties

Populaire posts van deze blog

4MINDS

 Al meer dan 35 jaar publiceert Express Publishing materialen voor het aanleren van de Engelse taal. Van jong tot oud en van beginner tot gevorderd, iedereen kan met hun boeken uit de voeten. 4MINDS is de nieuwste publicatie en wij mochten de methode vast verkennen. Niveaus Op het moment van schrijven zijn alleen de delen behorende tot het A1 niveau verkrijgbaar maar uiteindelijk zullen er 8 verschillende niveaus verschijnen: A1, A2, A2+, B1, B1+, B2, B2+ en C1/C2. De methode is geschikt voor leerlingen in het voortgezet onderwijs maar kan ook prima worden ingezet bij volwasseneneducatie. De methode is volledig Engelstalig en geschreven in Brits Engels. Opbouw Elk niveau bestaat uit 4 boeken (inclusief toegang tot de digitale boeken). Er is een Studentbook, Student's Workbook & Grammar book, Teacher's book en Teacher's Workbook & Grammar book. Elk deel kent 10 hoofdstukken die allen draaien om een bepaald thema. Voorbeelden van thema's in deel A1 zijn Family &am

Adventures on Trains - The Highland Falcon Thief

Natuurlijk kunnen wij boeken alleen goed beoordelen als wij ze ook daadwerkelijk lezen. Tijdens mijn vakantie ben ik gaan zitten voor het eerste deel van Adventures on Trains van M.G. Leonard en Sam Sedgman, The Highland Falcon Thief. De titel geeft al aan dat het hier om een detective gaat. Ik heb vele detective boeken gelezen en ben altijd wel in voor een verhaal dat speelt tijdens een reis.  In het verhaal gaat Hal samen met zijn oom mee tijdens de laatste reis van The Highland Falcon. Hal zijn oom is schrijver en hij doet voornamelijk verslag van treinreizen.  Tijdens deze laatste reis van de Highland Falcon zal ook de koninklijke familie meereizen. Als er tijdens de reis naar het paleis al juwelen worden gestolen, vraagt Hal zich af hoe het straks zou gaan met de juwelen van de prinses. Als hij dan ook nog een geheime passagier ontdekt, denkt hij de dief gevonden te hebben. Niets is echter minder waar. Dit boek is geschikt voor leerlingen in klas 1 en 2 van het VO. Vanwege het taa

Benny's Playground

Benny's Playground van EarlyBird is een ontzettend leuk activiteitenprogramma voor peuters en richt zich dus voornamelijk op de kinderopvang en de laagste groepen van het PO. Maar wist u dat de prentenboeken ook heel goed buiten de methode kunnen worden gelezen? Ze sluiten bovendien prima aan op de belevingswereld van peuters. In Benny Climbs a Tree klimt Benny in een boom. Onderweg komt hij zijn dierenvriendjes tegen en telt hij de bladeren. Aan het begin van het boek staan aanwijzingen voor het voorlezen. Het boek sluit af met een liedje en tips voor verdere activiteiten. Op de site van EarlyBird zijn ook nog leuke kleurplaten en aanvullende liedjes te vinden! In Benny's Picnic schijnt het zonnetje en Benny en zijn vriendjes hebben honger. Tijd voor een picnic. Iedereen besluit iets mee te nemen maar Turtle komt met de grootste verrassing! Ook bij dit verhaal zijn weer aanwijzingen opgenomen voor het voorlezen en natuurlijk ontbreken de activiteiten niet. Misschien weten de k