Macmillan Education gelooft dat kinderen ook in deze speciale en bijzondere tijd verder mogen met het leren van Engels. Daarom hebben zij filmpjes opgenomen waarin Carol Read een verhaal voorleest vanuit een huiskamer. De filmpjes zijn beschikbaar voor de boeken The Moon in the River, The Magic Elf, Run run run, The Old House en The Spider's Web.
De filmpjes zijn didactisch goed opgebouwd. Bij elke verhaal begint Carol met het activeren van de voorkennis.
The Moon in the River is een verhaal dat prima kan aansluiten bij het thema dieren. Carol begint in de video met het voorstellen van de dieren aan de hand van flashcards. Daarna zingt Carol een liedje/chant om het verhaal vast in te leiden. Het liedje kan je eventueel nog een keer herhalen.
Carol vraagt vervolgens om na te denken over het verhaal. Wat zou er kunnen gebeuren? Waar zou het verhaal over gaan?
Voordat Carol gaat lezen stelt ze drie begripsvragen die wat meer algemeen zijn. Dit zijn goede voorbeelden van vragen die voor veel prentenboeken kunnen worden gebruikt. De vragen zijn:
1. Wat is het probleem?
2. Wie wil er helpen?
3. Wat gebeurt er aan het einde van het verhaal?
Daarna leest Carol het verhaal voor. Ze gebruikt hiervoor grote flashcards met hierop het verhaal. Natuurlijk kun je ook het boek hiervoor gebruiken. Aan het einde van het verhaal bespreekt Carol nogmaals de dieren en geeft ze antwoord op de eerder gestelde vragen.
Als laatste maakt Carol een vakoverstijgende suggestie "onderzoek waar in huis je een reflectie van jezelf ziet".
Deze Story Time video's zijn een goede leidraad van hoe je een prentenboek kunt aanbieden aan jonge leerlingen. In mijn persoonlijke beleving gaat Carol, zeker aan het begin van de video, wel erg snel. Ik zou daar voor kinderen die Engels als een vreemde taal krijgen aangeboden iets meer rust inbouwen. Didactisch gezien zijn de filmpjes sterk en voor leerkrachten is er bij elke video ook een video voor de leerkracht beschikbaar. De video's voor de leerkracht kun je HIER vinden.
De andere filmpjes zal ik niet bespreken, maar mag je natuurlijk zelf bekijken. Klik HIER om naar de filmpjes te gaan.
De filmpjes zijn didactisch goed opgebouwd. Bij elke verhaal begint Carol met het activeren van de voorkennis.
The Moon in the River is een verhaal dat prima kan aansluiten bij het thema dieren. Carol begint in de video met het voorstellen van de dieren aan de hand van flashcards. Daarna zingt Carol een liedje/chant om het verhaal vast in te leiden. Het liedje kan je eventueel nog een keer herhalen.
Carol vraagt vervolgens om na te denken over het verhaal. Wat zou er kunnen gebeuren? Waar zou het verhaal over gaan?
Voordat Carol gaat lezen stelt ze drie begripsvragen die wat meer algemeen zijn. Dit zijn goede voorbeelden van vragen die voor veel prentenboeken kunnen worden gebruikt. De vragen zijn:
1. Wat is het probleem?
2. Wie wil er helpen?
3. Wat gebeurt er aan het einde van het verhaal?
Daarna leest Carol het verhaal voor. Ze gebruikt hiervoor grote flashcards met hierop het verhaal. Natuurlijk kun je ook het boek hiervoor gebruiken. Aan het einde van het verhaal bespreekt Carol nogmaals de dieren en geeft ze antwoord op de eerder gestelde vragen.
Als laatste maakt Carol een vakoverstijgende suggestie "onderzoek waar in huis je een reflectie van jezelf ziet".
Deze Story Time video's zijn een goede leidraad van hoe je een prentenboek kunt aanbieden aan jonge leerlingen. In mijn persoonlijke beleving gaat Carol, zeker aan het begin van de video, wel erg snel. Ik zou daar voor kinderen die Engels als een vreemde taal krijgen aangeboden iets meer rust inbouwen. Didactisch gezien zijn de filmpjes sterk en voor leerkrachten is er bij elke video ook een video voor de leerkracht beschikbaar. De video's voor de leerkracht kun je HIER vinden.
De andere filmpjes zal ik niet bespreken, maar mag je natuurlijk zelf bekijken. Klik HIER om naar de filmpjes te gaan.
Reacties
Een reactie posten