Prentenboeken zijn ontzettend leuk en kunnen heel goed worden ingezet tijdens de les. Zeker voor de onderbouw in het basisonderwijs is het voorlezen belangrijk omdat de prenten gecombineerd worden met het Engels. Hieronder tref je 10 tips aan voor het aanbieden van prentenboeken!
Tip 1: Wees voorbereid
Voor elke leerkracht zal dit een logische tip zijn. Voor elke les is namelijk een grondige voorbereiding nodig. Voor het voorlezen is dit niet anders. Lees voor jezelf het verhaal vast een keer door. Staan er moeilijke woorden in die opgezocht moeten worden? Adviseer dan eventueel een pronunciation dictionary. In zo'n woordenboek worden de woorden in fonetische tekens weergegeven.
Daarnaast, bedenk tijdens het doorlezen ook welke extra materialen je zou willen gebruiken bij het voorlezen. Gaat het verhaal over de zomer? Neem dan bijvoorbeeld wat materialen mee die met de zomer te maken hebben, zoals een strandbal, zonnebrandcreme en meer. Die kun je ook gebruiken bij het activeren van de voorkennis.
Tip 2: Maak het jezelf gemakkelijk
Bij het voorlezen is het van belang dat je makkelijk zit. Je kan je dan namelijk het beste inleven in het verhaal. Let hierbij ook op de lichtval op het boek en voor jezelf.
Tip 3: Hoe houd je het boek vast?
Het is heel erg belangrijk bij het voorlezen van een prentenboek dat je het boek goed vast hebt. Hierbij moet je zelf natuurlijk de teksten kunnen (voor)lezen, maar ook de luisteraars moeten de prenten goed kunnen zien. Het fijnste is om het boek onderaan in het midden bij te pakken met een hand. De andere hand kun je dan gebruiken om een bladzijde om te slaan.
Tip 4: Leef je in
Het gebruik van stemmetjes voor de hoofdpersonen uit een verhaal draagt zeer bij aan het voorlezen van een verhaal. Leerlingen weten dan beter welk persoon er dan iets zegt. Vergeet alleen niet welke stem je opzet bij welk persoon.
Tip 5: Verander het tempo
Door verandering in tempo kan je meer spanning in het verhaal brengen. Bij boeken met emotionele thema's is het van belang om de wisselingen van tempo niet te zwaar aan te zetten.
Tip 6: Verander van toon
Zorg dat je bij het voorlezen ook af en toe een verandering van toon toevoegt. Als een persoon in het verhaal blij is, dan mag je dit ook zeker laten horen in je stem.
Tip 7: Gebruik materialen en gebaren
Het is heel erg leuk om tijdens het voorlezen gebaren te maken om een beweging van een hoofdpersoon duidelijk te maken. Denk hierbij ook aan mimiek in het gezicht.
Zoals in tip 1 al werd aangegeven, het gebruik van extra materialen is leuk. Het kan ook bijdragen aan het begrip van het verhaal. Kies je materialen wel zorgvuldig uit bij de voorbereiding.
Tip 8: Maak het verhaal interactief
Laat de leerlingen meedoen met het verhaal door extra vragen te stellen of delen van het verhaal na te laten zeggen. Je kan de leerlingen laten meedoen met delen in het verhaal wat bekend geacht mag worden zoals tellen.
Tip 9: Praat over het verhaal
Daag leerlingen uit om mee te doen met een kleine discussie over het verhaal. Vraag leerlingen naar bijvoorbeeld eigen ervaringen in bekende situaties of wat ze denken dat er verder in het verhaal gaat gebeuren.
Tip 10: Maak het bij het voorlezen niet te makkelijk
Bij het voorlezen van prentenboeken mag je af en toe de leerlingen best uitdagen. Maak het verhaal niet te makkelijk. Je kan namelijk tijdens het voorlezen best even terug gaan in het verhaal om een extra toelichting te geven. Vraag bij leerlingen na wat ze denken dat een moeilijk woord kan betekenen.
Dit hele blog is geïnspireerd op een blog van Penguin Books. Mochten er vragen zijn, neem dan rustig contact met ons op om de inzet van prentenboeken in de les verder te ondersteunen.
Reacties
Een reactie posten