Doorgaan naar hoofdcontent

Wider World

 Vandaag was ik na een veel te lange tijd weer op een school om daar een cursus te verzorgen over leesvaardigheid. Ik heb er zelf veel te veel van genoten om wat ik in de loop der jaren heb geleerd als leraar, vertegenwoordiger en boekverkoper bij Practicum Educatief Media over te dragen aan de leraren die zo graag met Engels willen beginnen in de klas. En hoewel ik daar de ene na de andere blog over zou kunnen vullen, is er vandaag een ander thema waarover ik graag wil schrijven. 

Gisteren ontving ik namelijk een e-mail met een vraag van een klant of ik meer kon vertellen over methodes voor het vakgebied Engels. En ja, ook daar weet ik tegenwoordig wat meer vanaf. In de afgelopen jaren ben ik vele methodes van zowel Nederlandse als buitenlandse uitgevers tegengekomen. Elke methode heeft een unique selling point, maar alle methodes lijken toch in de basis wel op elkaar. Zo werkt elke methode naar een ERK niveau en bieden eigenlijk alle methodes alle vaardigheden aan. 

Onlangs werd ik door Pearson gewezen op hun nieuwe methode Wider World NL. Een methode die voor een wereldmarkt is ontwikkeld, maar die eigen Nederlandse versies kent. Natuurlijk was ik benieuwd, dus liggen de boeken nu naast mij om te bekijken en te beoordelen. Maar waar let ik nou op bij het kijken naar een methode? 

Om te beginnen wil ik graag het niveau bepalen van de methode. Bij Wider World ligt dit op Pre-A1/A1 niveau bij het starter niveau en A2+/B1 niveau voor level 3. De methode bestaat dus uit 4 boeken en het hoogste niveau ligt op het gewenste eindniveau van VMBO KB/TL. Naar mijn idee een prima methode dus om een volledige leerlijn te hebben voor het VMBO of, als onderbouw methode in HAVO/VWO. 

De boeken spreken leerlingen duidelijk ook aan. Met referenties naar Jennifer Lawrence en Lionel Messi is de methode eigentijds te noemen. De methode heeft oog voor diversiteit en spreekt vele interesses aan. Wider World NL oogt echter wel op het eerste gezicht erg vol. De pagina's zijn druk wat betreft de opmaak, maar het is wel duidelijk wat de leerling moet doen bij de oefeningen en wat de focus van de oefening is. Ook is er een duidelijke opbouw van de hoofdstukken waarbij grammatica niet het belangrijkste onderdeel is, maar er meer aandacht is voor vocabulaire, lezen en luisteren. Ook is er voldoende aandacht voor herhaling en zijn er voor de Nederlandse markt nog extra pagina's opgenomen in het materiaal met extra oefening voor o.a. ook de grammatica.

Al met al ben ik eigenlijk wel enthousiast over de methode Wider World NL. Is het een zeer vernieuwende methode? Nee, maar eigenlijk zijn dat er maar weinig. Wel is er duidelijk aandacht voor alle vaardigheden en is er vanaf het eerste moment ruimte voor examenvoorbereiding. Ook zitten er projecten in de methode die vakoverstijgend (CLIL) kunnen worden ingezet. Dus, ben je op zoek naar een solide, goed opgebouwde methode voor het VMBO of de onderbouw HAVO/VWO? Kijk dan ook eens serieus naar Wider World NL!

Natuurlijk ben ik benieuwd naar jullie mening over de methode! Wil je iets kwijt, drop me a line!



Reacties

Populaire posts van deze blog

4MINDS

 Al meer dan 35 jaar publiceert Express Publishing materialen voor het aanleren van de Engelse taal. Van jong tot oud en van beginner tot gevorderd, iedereen kan met hun boeken uit de voeten. 4MINDS is de nieuwste publicatie en wij mochten de methode vast verkennen. Niveaus Op het moment van schrijven zijn alleen de delen behorende tot het A1 niveau verkrijgbaar maar uiteindelijk zullen er 8 verschillende niveaus verschijnen: A1, A2, A2+, B1, B1+, B2, B2+ en C1/C2. De methode is geschikt voor leerlingen in het voortgezet onderwijs maar kan ook prima worden ingezet bij volwasseneneducatie. De methode is volledig Engelstalig en geschreven in Brits Engels. Opbouw Elk niveau bestaat uit 4 boeken (inclusief toegang tot de digitale boeken). Er is een Studentbook, Student's Workbook & Grammar book, Teacher's book en Teacher's Workbook & Grammar book. Elk deel kent 10 hoofdstukken die allen draaien om een bepaald thema. Voorbeelden van thema's in deel A1 zijn Family &am

Adventures on Trains - The Highland Falcon Thief

Natuurlijk kunnen wij boeken alleen goed beoordelen als wij ze ook daadwerkelijk lezen. Tijdens mijn vakantie ben ik gaan zitten voor het eerste deel van Adventures on Trains van M.G. Leonard en Sam Sedgman, The Highland Falcon Thief. De titel geeft al aan dat het hier om een detective gaat. Ik heb vele detective boeken gelezen en ben altijd wel in voor een verhaal dat speelt tijdens een reis.  In het verhaal gaat Hal samen met zijn oom mee tijdens de laatste reis van The Highland Falcon. Hal zijn oom is schrijver en hij doet voornamelijk verslag van treinreizen.  Tijdens deze laatste reis van de Highland Falcon zal ook de koninklijke familie meereizen. Als er tijdens de reis naar het paleis al juwelen worden gestolen, vraagt Hal zich af hoe het straks zou gaan met de juwelen van de prinses. Als hij dan ook nog een geheime passagier ontdekt, denkt hij de dief gevonden te hebben. Niets is echter minder waar. Dit boek is geschikt voor leerlingen in klas 1 en 2 van het VO. Vanwege het taa

Benny's Playground

Benny's Playground van EarlyBird is een ontzettend leuk activiteitenprogramma voor peuters en richt zich dus voornamelijk op de kinderopvang en de laagste groepen van het PO. Maar wist u dat de prentenboeken ook heel goed buiten de methode kunnen worden gelezen? Ze sluiten bovendien prima aan op de belevingswereld van peuters. In Benny Climbs a Tree klimt Benny in een boom. Onderweg komt hij zijn dierenvriendjes tegen en telt hij de bladeren. Aan het begin van het boek staan aanwijzingen voor het voorlezen. Het boek sluit af met een liedje en tips voor verdere activiteiten. Op de site van EarlyBird zijn ook nog leuke kleurplaten en aanvullende liedjes te vinden! In Benny's Picnic schijnt het zonnetje en Benny en zijn vriendjes hebben honger. Tijd voor een picnic. Iedereen besluit iets mee te nemen maar Turtle komt met de grootste verrassing! Ook bij dit verhaal zijn weer aanwijzingen opgenomen voor het voorlezen en natuurlijk ontbreken de activiteiten niet. Misschien weten de k